Sivut

maanantai 5. elokuuta 2013

EUDEC - Mitä jäi käteen?

Vietimme siis viime viikon Hollannissa demokraattisten koulujen liiton EUDECin konferenssissa. Kotona ollaan oltu jo pari päivää ja ajattelin, että olisi paikallaan listata lyhyesti konferenssiviikon antia... Mitä viikosta sitten jäi käteen?
  • kontakteja olemassa oleviin demokraattisiin kouluihin ympäri Eurooppaa
  • ihmisiä, joilta voi kysyä neuvoa mihin tahansa koulun perustamiseen liittyviin kysymyksiin
  • eläviä esimerkkejä siitä, millaisia ihmisiä demokraattisissa kouluissa kasvaa
  • hymyjä, halauksia, keskusteluja, hyvää mieltä varastoon niitä päiviä varten, jolloin tämä hanke tuntuu liian isolta
  • realistisempi käsitys siitä, mitä koulun perustaminen todella vaatii
  • vahvempi halu tehdä se silti
  • luottamusta että se on mahdollista
  • konkreettisia esimerkkejä siitä, miten päätöksenteko tapahtuu demokraattisissa kouluissa
  • omakohtaisia kokemuksia siitä, miten konflikteja voi ratkaista rakentavalla tavalla
  • tietoa siitä, mitkä tekijät lisäävät uuden koulun onnistumismahdollisuuksia ja mitkä heikentävät niitä
  • mahtavia ideoita ruoista, joita aion yrittää kokata kotonakin
  • tieto että ainakin Unkarissa, Turkissa ja Puolassa aloittaa tänä syksynä demokraattinen koulu tai useampia, Puolassa kolme
  • tapaamisia ja keskusteluja opettajien kanssa, jotka ovat sataprosenttisen innostuneita työstään ja kokevat tekevänsä sitä mielekkäällä tavalla arvojensa ja ihanteidensa mukaan
  • uskoa siihen, että koulun perustamiseen liittyvät haasteet ovat voitettavissa
  • vahvistusta sille, että olemme tekemässä jotain mikä vastaa nykyistä oppimiskäsitystä
  • rohkeutta kaikkien lasten kohtaamiseen juuri sellaisena kuin he ovat, erilaisista leimoista ja diagnooseista riippumatta
  • uskoa siihen, että kaikki koulun toiminnasa eteen tulevat tilanteet voidaan ratkaista yhdessä
  • ymmärrystä siitä, miten kouluhankkeissa ryhmädynamiikka kehittyy hankkeen kuluessa ja kuinka tärkeää toimiva ryhmädynamiikka on hankkeen onnistumisen kannalta
  • esimerkkejä siitä, miten lapset pääsevät tasapuolisemmin mukaan heidän elämäänsä koskeviin päätöksiin
  • keinoja tukea pieniäkin lapsia näiden omien tutkimusprojektien suunnittelussa ja toteuttamisessa
  • ajatuksia siitä, miten lapset saisivat koulussa kattavan yleissivistyksen lisäksi mahdollisimman hyvät ihmisyyden eväät pärjätäkseen ja kukoistaakseen koulun jälkeisessä elämässä
  • tieto siitä, miten valtavassa muutosprosessissa kohti oppilaiden aitoa päätäntävaltaa koulu on eri puolilla Eurooppaa
  • kysymys siitä, miten Suomi pysyisi mukana kehityksessä eikä jäisi sivuun siitä koulujärjestelmämme nykyisten ansioiden sokaisemana
  • lukuisia kytemään jääneitä ideoita, ajatuksia, kysymyksiä...
  • auringonpaistetta talven varalle
Kiitos jos olet ollut mukana matkallamme blogin välityksellä!
Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti