Sivut

tiistai 30. heinäkuuta 2013

EUDEC - Kuinka uskaltaa luottaa?

Ken tästä käy, saa kaiken toivon heittää?


Soest täällä taas. Tai siis [suusht]. 

Maanantaina kaipasimme Miljan kanssa jo pientä sulattelutaukoa kaikelle sille, mitä olemme kuulleet, nähneet ja kokeneet todella monipuolisissa työpajoissa ja niiden ulkopuolella. Niinpä osallistuimmekin vain kahteen työpajaan. 

Työpajoista ensimmäinen oli rahoitustyöpaja, jonka olimme itse kutsuneet koolle voidaksemme vaihtaa ajatuksia ja saadaksemme lisää ideoita koulun perustamisen ja ylläpidon rahoittamiseksi. Miten olemassa olevat demokraattiset koulut ovat onnistuneet? 

Onko meidätkin rahoitettu? 

Osa demokraattisista kouluista toimii julkisina kouluina julkisella rahoituksella. Lähes kaikki yksityiset koulut sen sijaan joutuvat perimään oppilaiden perheiltä lukukausimaksuja, joilla osa kuluista katetaan. Sen lisäksi kouluilla on erilaisia keinoja varainhankintaan, esimerkiksi omien tilojen vuokraaminen ulkopuolisille iltaisin, erilaisten tuotteiden tai pelveluiden myynti sekä mittavakin taloudellinen tuki yksittäisiltä ihmisiltä tai organisaatioilta, jotka näkevät vapaan tai demokraattisen koulun laajemmankin  merkityksen uraauurtavana, uutta luovana voimana muuttuvassa maailmassa, jonka haasteisiin demokraattinen koulu pystyy vastaamaan erinomaisesti.

Turun vapaa koulu kaipaa jo kipeästi omia toimitiloja voidakseen laajentaa ja monipuolistaa toimintaansa. Hienointa olisi löytää hyvien liikenneyhteyksien äärellä oleva luonnonläheinen paikka, jossa olisi tilaa toiminnan laajentamiseen pidemmällekin tulevaisuuteen. Olemme jo käyneet katsomassa joitakin paikkoja, mutta rahoituskysymykset ovat vielä täysin auki. Kaipaisimmekin siis hankkeeseen mukaan ihmisiä, jotka voisivat auttaa meitä rahoituskysymyksissä.

Vasemmalla Miljan residenssi, oikealla Iidan.

Iltapäivällä osallistuin työpajaan, jossa pohdittiin erään koulun tekemää siirtymää Montessori-koulusta demokraatiseksi kouluksi. Keskustelusta jäi kytemään mieleen se, miten vaikea vanhempien ja kenen tahansa täysin toisenlaisessa järjestelmässä kasvaneen on alkaa luottaa lasten ja kouluyhteisön kykyyn tehdä itsenäisiä päätöksiä. Se filosofinen perusta, jolle demokraattinen koulu perustuu, on vain niin perinteisestä koulusta poikkeava, että asian sulattelu vaatii usein paljonkin aikaa ja perehtymistä ja kykyä päästää irti liiasta kontrollista ja luottaa. 

On kuitenkin uskomattoman hienoa nähdä, miten jotkin demokraattiset koulut ovat toimineet näillä periaatteilla vuosikymmeniä, lähettäneet maailmalle tuhansittain itsenäisiä ja oma-aloitteisia nuoria ja porskuttavat vahvasti eteenpäin aina valmiina kehittymään edelleen. Luottamus on kannattanut. 





Kinga, melkeinsuomalainenunkarilainen, illalla Soestissa.

Illalla suuntasimme vielä pienellä porukalla katselemaan Soestin keskustaa. Loppuun perinteinen lomalause: sää suosii ja ruoka on hyvää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti